1. Kennisbank
  2. Introductie tot RPA

Zijn er ook negatieve aspecten aan RPA?

Het niet deskundig inzetten van RPA kan leiden tot een situatie die ongewenst is of die leidt tot teleurstellingen. Valkuilen die we veel zien: 

  • RPA als duizenddingendoekje. Als niet duidelijk waar RPA wordt ingezet (of juist niet), dan bestaat de kans dat de verkeerde processen worden gerobotiseerd die bijvoorbeeld met andere methoden beter hadden kunnen worden opgelost. 
  • Iedereen kan softbots maken. Ja, dat is de belofte die menig RPA-softwareleverancier in de begindagen heeft gemaakt. Maar een robuuste digitale medewerker, die werkt in de vaak complexe IT-omgeving van de klant, met minimale uitval en transparantie, vraagt kennis en kunde en veel ervaring. Dus ja, iedereen die handig is met programmeren, dataverwerking of complexe Excel-sheets kan RPA-developer worden. Maar dat vraagt wel studie-uren en meters maken. 
  • Valse start. Een pilot start je snel. Maar doorbouwen op een niet doordachte of schaalbare RPA-IT-omgeving leidt vaak tot veel beperkingen of hoge licentie- en beheerlasten of gebruikersongemak. Daarom starten we altijd met een technische workshop om alle keuzes met de opdrachtgever en uw afdeling IT op een rij te zetten en herhalen dat na de pilot. Vaak zijn er dan nog nieuwe inzichten. 
  • Wel robots, toch geen succes? Als niet duidelijk is welk probleem inzet van RPA moet oplossen, er geen borging is in de organisatie, de werkwijze niet duidelijk is (way of working is 50% van het succes van robotisering) of er geen acceptatie is, dan faalt de inzet van RPA alsnog. Een duidelijke visie en implementatiestrategie zijn essentieel.