Digitale assistenten

Digitale assistenten

Met de komst van de Digital Workforce zullen digitale assistenten ook de werkvloer van kantoororganisaties betreden. Een digitale assistent kan overbodige menselijke handelingen uit het proces halen en organisaties digi-vaardiger, klantvriendelijker en wendbaarder maken.

Wat is een digitale assistent?

Een digitale assistent is geen fysieke robot, maar een voorgeconfigureerde software robot. Een assistent die dezelfde handelingen kan uitvoeren als je medewerkers, zonder dat je jouw manier van werken aan hoeft te passen.

Deze software robots (ook wel Robotic Process Automation, of RPA genoemd), kunnen medewerkers helpen bij het uitvoeren van administratieve- en repeterende handelingen. Zo kunnen medewerkers zich weer focussen op het werk dat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Dat zorgt weer voor een hogere kwaliteit.

Het inzetten van een digitale assistent is extra interessant voor organisaties die streven naar professionalisering van hun organisatie, het belangrijk vinden dat medewerkers zelf problemen kunnen oplossen en hun eigen werkproces optimaliseren. Een digitale assistent kan in combinatie met LEAN en Power BI ook ingezet worden voor het daadwerkelijk verbeteren en automatiseren van processen. Het kan ook dienen om zonder inzet van schaarse IT-resources, processen te automatiseren door de medewerkers zelf. Een laagdrempelige en zeer snelle en effectieve manier om problemen op te lossen, maar ook een structureel betere bedrijfsvoering te realiseren.

Ook vanuit het perspectief van IT biedt het gebruik van een digitale assistent voordelen, omdat het vooral ingezet kan worden om de ‘menskant’ te helpen bij taken en zo de organisatie als geheel wendbaarder te maken, dus kleine problemen snel op te lossen. Een digitale assistent vervangt dus geen systemen en kan de afhankelijkheid van derden zoals systeemleveranciers sterk reduceren. Daar waar traditioneel het maken van koppelingen en het wachten op systeemverbeteringen een kwestie is van maanden of zelfs jaren, biedt een digitale assistent de mogelijkheid om deze binnen enkele weken te realiseren, zonder enorme kosten en zonder inzet van externe systeemleveranciers. Zo is een digitale assistent ook een waardevolle tool voor de afdeling IT die snelle oplossingen zoekt voor vragen uit de business.

Waar wordt een digitale assistent voor ingezet?

  • Voorspelbaardere en snellere dienstverlening
  • Minder achterstanden en lagere werkdruk bij medewerkers die processen uitvoeren
  • Versnelling van de digitaliseringsambitie bij organisaties
  • Minder afhankelijkheid van ingewikkelde systeemintegraties of migraties
  • Betere kwaliteit en minder fouten bij gegevensinvoer en –synchronisatie
  • Beter voldoen aan kwaliteitsstandaarden door voorspelbare processen
  • Betere inzichten door informatie uit procesverloop, rapportages maken en 100% controles

Uiteindelijk levert een digitale assistent meer kwaliteit en snelheid op in dienstverlening en bedrijfsvoering, lagere kosten, minder hersteltijd en meer werkplezier bij medewerkers.

Hoe kan MvR Digital Workforce je helpen met digitale assistenten?

MvR Digital Workforce is dé specialist in het adviseren van organisaties in het optimaliseren en automatiseren van handmatige bedrijfsprocessen, door de inzet van digitale assistenten (m.bv. Robotic Process Automation).

Wij helpen onze klanten met de keuze en optimalisatie van het te robotiseren proces, de keuze en implementatie van RPA-software, het bouwen en onderhouden van de digitale assistenten, tot het leveren van digitale assistenten vanuit de cloud, waarbij je als klant geen licenties hoeft aan te schaffen en geen zorgen hoeft te maken over de ontwikkeling en onderhoud van de digitale assistent of infrastructuur waar de digitale assistent op geïnstalleerd moet worden. Hierdoor kun je als organisatie heel laagdrempelig de toegevoegde waarde van een digitale assistent ervaren.

Daarnaast kunnen we je ook helpen bij de inbedding van een digitale assistent op strategisch, tactisch en operationeel niveau en hoe je ervoor zorgt dat medewerkers een digitale assistent zien als een positieve ontwikkeling.

We bouwen dus niet alleen digitale assistenten, maar zorgen er ook voor dat jouw organisatie ze omarmt. In onze aanpak “van pilot naar een Center of Excellence” leren we de klant om zelf processen op te halen, te beoordelen, digitale assistenten te bouwen en de business mee te nemen in deze andere werkwijze.

Ook kennis maken met onze digitale assistenten?

MvR Digital Workforce heeft inmiddels een groot aantal digitale assistenten geïntroduceerd bij verschillende (lokale) overheden en profit organisaties. Een aantal praktijkgerichte voorbeelden zijn te vinden bij onze klantcases.

Heb je interesse in een digitale assistent, maak dan een afspraak met Frank Mester of Marcel Dekker.

Meer weten? Vraag ook ons overzicht met alle digitale assistenten aan.

Neem dan contact op met Frank Mester.

frank.mester@mvr.nl
06 51 11 26 60

Meer weten over onze dienstverlening?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.