CONTACT
4 minuten leestijd

Welke vaardigheid iedereen moet leren voor de digitale transformatie

Featured Image

In mijn vorige blog schreef ik over het inzicht dat we moeten stoppen met het automatiseren van processen en dat we moeten starten met het automatiseren van arbeidsuren. In deze blog vertel ik over wat dit betekent voor jou, als collega van zo'n robot.

Wat is een 'digitale medewerker'?
Voor we beginnen, is het belangrijk om even stil te staan bij wat een 'digitale medewerker' eigenlijk is. Of kan zijn, want de verschijningsvormen zijn legio en evolueren continu. Op dit moment praten we veel over robots, maar dat is met name omdat we daar een redelijke voorstelling van kunnen maken. Maar naast die robot zijn er nog veel meer varianten van zo'n digitale collega. Ik geef een aantal voorbeelden.

Een softbot
Ten eerste is er de software robot. Dit is een stukje software dat in een van te voren bepaalde volgorde handelingen uitvoert, zoals een mens dat ook zou doen. Dus met muisklikken, toetsaanslagen en het up- en downloaden van bestanden. En ja, een softbot kan ook gewoon praten met een API en een database lezen, maar dat doet er even niet toe. Het gaat er om dat menselijke handelingen kunnen worden nagedaan door software en dat leidt tot minder klikken en typen door die mensen. Tijdswinst dus. 

Een persoonlijke assistent
Een ander voorbeeld is een algoritme die vragen voor je beantwoordt. Bijvoorbeeld door calculaties te maken, of door op zoek te gaan naar informatie in andere systemen. Een beetje zoals Siri of Google Assistant dat doen, maar dan op het werk. Een belangrijk kenmerk van zo'n assistent is dat je gewone, menselijke taal kunt gebruiken en dat de assistent dat vertaalt naar systeemvragen, de informatie interpreteert en je vervolgens in voor mensen begrijpelijke manier antwoord geeft. Een mooie uitleg hiervan is hier te vinden. 

En nog veel meer..
Naast de voorbeelden die ik noemde zijn er nog veel meer vormen van digitale collega's. Collega's die de beurskoersen voorspellen, die orders samenstellen, die berekenen hoeveel maaltijden er mee moeten aan boord van een vliegtuig, die plannen en schema's maken en nog veel meer! Het aantal voorbeelden is enorm en neemt alleen maar toe. Maar hoe verschillend ze ook zijn in wat ze doen, er is een Grote Gemene Deler. Alle voorbeelden die ik hierboven gaf zijn afhankelijk van grote hoeveelheden data!

Data, data, data (en een beetje techniek) 
Als mensen mij vragen wat ze kunnen doen om mee te gaan met de ontwikkelingen en welke opleiding ze het beste kunnen volgen, is mijn antwoord steevast hetzelfde: leer omgaan met data en wordt datavaardig! De techniek waarmee we de digital workforce ontwikkelen verandert en wordt steeds meer op maat gemaakt voor menselijk gebruik, dus maak je daar vooral geen zorgen over; de bediening wordt vanzelf intuïtiever. Maar de data die je digitale collega's gebruiken, nee, nodig hebben,  neemt alleen maar in omvang en complexiteit toe. Het is dus zaak dat je je die taal zo snel mogelijk eigen maakt! 

Aan de slag met leren!
Eigenlijk is het een no-brainer. Als je je als werknemer in 2021 (heel terecht) afvraagt wat je kunt doen om relevant te blijven en op welke wijze je je eigen werktoekomst op positieve manier kan beïnvloeden, kom je ongetwijfeld op de volgende conclusies uit:

  1. Mijn werk gaat veranderen door technologische ontwikkelingen
  2. Ik krijg digitale collega's waarmee ik moet samenwerken
  3. Om met die collega's te kunnen werken, moet ik de taal van die collega's kunnen spreken en verstaan....
  4. Ik ga als de sodemieter aan de slag om datavaardig te worden!  

Happy learning! 

 

De bronafbeelding bekijkenRobert Mekking is partner bij MvR Digital Workforce en schrijft regelmatig over wat hem opvalt in zijn vakgebied. Trends, opvallende initiatieven of zomaar een mening... Vind het het leuk om af en toe zijn nieuwe blog te ontvangen? schrijf je dan hieronder in en hou je mailbox in de gaten.