CONTACT
3 minuten leestijd

Bedrijfs processen automatiseren zonder baanverlies

Featured Image

Een veelvoorkomende angst is dat robotisering en automatisering ervoor zorgen dat wij, mensen, straks geen baan meer hebben. Deze gedachte werd ook vaak gevoed door voorspellingen van economen en andere gezaghebbenden. Zo voorspelde de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin in 1995 al dat rijke economieën in de volgende eeuw nauwelijks meer behoefte zullen hebben aan medewerkers. Hij baseerde dit op het feit dat een geldautomaat veel meer transacties kan verwerken dan een menselijke medewerker en dacht dat dit soort veranderingen ook bij andere sectoren door werden gevoerd. 

Is deze voorspelling uitgekomen?

Deze voorspelling is niet uitgekomen. Dat komt omdat er nieuwe banen voor in de plaats zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld in het geval van de geldautomaat aan de medewerkers die deze automaten maken, onderhouden en bijvullen.

Met digitale assistenten is dit ook het geval. Zij kunnen ervoor zorgen dat bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd. Deze processen worden dan weggenomen van de medewerkers en overgelaten aan de computer. In het gros van alle gevallen gaat dit om repeterende werkzaamheden waar medewerkers weinig uitdaging uit halen. Door dit uit te besteden aan de computer heeft de medewerker meer tijd om uitdagender werk uit te voeren. 

Een voorbeeld hiervan is een chatbot. Deze 'robot' helpt klanten met de makkelijke vragen en wanneer de vragen te moeilijk worden dan wordt de klant doorgeschakeld naar een echte medewerker. Op deze manier heeft de medewerker meer tijd voor uitdagend klantcontact en worden de saaie en telkens terugkomende vragen uitbesteed. 

Naast dat een digitale assistent het saaie en repeterende werk wegneemt, kan die ook voor minder piekbelasting zorgen. Stel dat er een maandelijks proces voorkomt en dat dit veel uren vraagt van medewerkers. Deze uren kunnen ze dan niet besteden aan hun andere werkzaamheden. Wanneer een digitale assistent deze maandelijkse werkzaamheden voor zijn rekening neemt, kunnen de medewerkers doorgaan met hun reguliere werkzaamheden.  

De medewerkers aan de knoppen 

Medewerkers weten zelf vaak het beste hoe het proces verloopt en waar zij hinder van ondervinden. Daarnaast weten ze ook goed waar de piekbelasting in zit. Daarom is het verstandig om de medewerkers de mogelijkheid te bieden om zelf hun werk te automatiseren.

Wanneer een medewerker dan een goede oplossing heeft ontwikkeld kan deze organisatiebreed worden uitgerold. Door de medewerkers deze mogelijkheid te bieden hebben ze meer plezier in hun werk, omdat ze meer invloed hebben op de uitvoering ervan. 

Gelukkige medewerkers!

Kortom, bedrijfsprocessen automatiseren leidt niet gelijk tot baanverlies. Het verlaagt de piekbelasting en het aantal overuren. Het biedt de medewerkers de mogelijkheid om het saaie en repeterende werk uit te besteden en zelf uitdagender werk uit te voeren. Dit alles draait bij aan de werknemerstevredenheid.

Ben jij ook geïnteresseerd wat deze technologieën voor jouw organisatie kunnen betekenen? Plan dan een inspiratiesessie in met mij. Tijdens deze sessie gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie. 

AdobeStock_402388740

De bronafbeelding bekijkenMijn naam is Robert Mekking, partner bij MvR Digital Workforce en ik schrijf regelmatig over wat mij opvalt in mijn vakgebied. Wil jij innovatie ook onderdeel maken van jouw bedrijfscultuur?Boek dan een inspiratiesessie met mij!